Browsing by Author "Staniszewska, Lucyna"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item 20 lat ustawy o dostępie do informacji publicznej - podsumowanie i perspektywy ustawowej regulacji prawa do informacji publicznej(INP PAN, 2022) Jaśkowska, Małgorzata; Szustakiewicz, Przemysław; Nosarzewski, Łukasz; Gralik, Kamila; Piskorz-Ryń, Agnieszka; Sitniewski, Piotr; Izdebski, Krzysztof; Peszkowski, Sławomir; Jakimowicz, Wojciech; Majchrzak, Bartosz; Knysiak-Sudyka, Hanna; Szczepaniak, Sylwester; Litwiński, Paweł; Sybilski, Dominik; Błachucki, Mateusz; Drobny, Wojciech; Rząsa, Grzegorz; Bogucki, Artur Konrad; Bogucki, Stanisław; Dobroczek, Paweł; Sibiga, Grzegorz; Sakowska-Baryła, Marlena; Korzeniowska-Polak, Agnieszka; Staniszewska, Lucyna; Krystman, Martyna; Kostrzewska, Joanna; Iżycki, Przemysław; Rusinek, Michał; Kowalewska-Łukuć, Magdalena; Błachucki, Mateusz; Sibiga, GrzegorzSpis treściItem Administracyjne kary pieniężne w demokratycznym państwie prawa(Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015) Błachucki, Mateusz; Nowicki, Daniel K.; Peszkowski, Sławomir; Staniszewska, Lucyna; Majchrzak, Bartosz; Maciejewski, Mariusz; Sibiga, Grzegorz; Wojciechowski, Paweł; Zientara, Anna; Król-Bogomilska, Małgorzata; Piszcz, Anna; Radecki, Wojciech; Gruszecki, Krzysztof; Wyporska-Frankiewicz, Joanna; Habuda, Adam; Rychter, Renata; Strąk, Katarzyna; Kaczocha, Mateusz; Stankiewicz, Rafał; Zieliński, Adam; Witkowski, Stanisław; Błachucki, MateuszPrezentowana publikacja poświęcona jest analizie administracyjnych kar pieniężnych. Zagadnienie to nabiera coraz większego znaczenia wraz ze wzrostem wysokości nakładanych administracyjnych kar finansowych i zwiększającym się zakresem ich stosowania. Jednocześnie zauważalny jest pewien niedostatek refleksji teoretycznej w stosunku do rozwoju regulacji prawnych. Brak jest analiz z czego wynika wzrost ilości finansowych kar administracyjnych oraz ich dolegliwości. Równolegle do wzrostu ilości finansowych sankcji administracyjnych nie ma rozwoju reguł procesowych ich nakładania. Wydaje się, że coraz bardziej palącą potrzebą staje się konieczność wprowadzenia do systemu polskiego prawa jednolitych zasad ogólnych odnoszących się do wymierzania administracyjnych kar pieniężnych przez organy administracji publicznej. Szczególnie, że w wielu nowych regulacjach brak jest stworzenia dodatkowych gwarancji procesowych dla adresatów administracyjnych kar pieniężnych. Co więcej, adresaci administracyjnych kar pieniężnych nie zawsze mogą uzyskać efektywną ochronę sądową, co jest skutkiem braku zgodności co do zakresu tej ochrony. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w ilości skarg składanych przez adresatów administracyjnych kar pieniężnych do Rzecznika Prawa Obywatelskich oraz podejmowanych w ich następstwie interwencji (zob. w szczególności wystąpienie RPO zamieszczone w prezentowanej publikacji). Szczególnie istotny w kontekście ochrony praw adresatów tych sankcji jest niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie wysokości kary pieniężnej za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia (omawiany także szczegółowo w przedkładanej publikacji). Prezentowana praca pokazuje szeroki zakres problemów dotyczących generalnych i szczególnych zagadnień wyłaniających się na gruncie wymierzania i miarkowania administracyjnych kar pieniężnych. Przedkładana książka pokazuje, że problematyka administracyjnych kar pieniężnych znajduje się w fazie intensywnego rozwoju, gdzie tradycyjne koncepcje prawnoadministracyjne znajdują się pod silnym wpływem myślenia karnistycznego. Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej z nich, znajdują się artykuły poświęcone ogólnym zagadnieniom wyłaniającym się na tle wymierzania i miarkowania administracyjnych kar pieniężnych. Przedstawione zostały szczególne cechy administracyjnych kar pieniężnych w teorii oraz orzecznictwie. Taka konfrontacja pokazuje pewien zauważalny rozdźwięk pomiędzy literaturą administratywistyczną i orzecznictwem sądowym i trybunalskim. Kolejny artykuł wskazuje na braki w zakresie gwarancji procesowych adresatów administracyjnych kar pieniężnych. Jednocześnie pokazane są nowe zjawiska na tle zidentyfikowanych ułomności istniejącego systemu wymierzania administracyjnych kar pieniężnych. Co ciekawe, rodzą one kolejne pytanie na ile rozwiązania wskazanych problemów nie tworzą nowych problemów miast rozwiązania istniejących niedoskonałości. Zwieńczeniem części pierwszej są dwa artykuły poświęcone niezwykle istotnemu zagadnieniu zbiegu odpowiedzialności administracyjnej i karnej. Choć na gruncie teoretycznym odpowiedzialność administracyjna i karna są niezależne to w praktyce trudno uciec od trudnego do uniknięcia wzajemnego oddziaływania regulacji administracyjnej i karnej. Jeden z tych artykułów ma charakter teoretyczny, a drugi odnosi problem do konkretnych przepisów, ale zostały umieszczone razem z uwagi na swój uzupełniający charakter. Część druga zawiera studia nad wybranymi karami pieniężnymi wymierzanymi na podstawie różnych ustaw szczególnych prawa administracyjnego. Część ta identyfikuje działy administracyjnego, gdzie tematyka sankcji finansowych jest szczególnie aktualna, np. prawo antymonopolowe, prawo ochrony środowiska, prawo przewozowe czy prawo żywnościowe. Prezentowane szczegółowe studia z zakresu wybranych działów prawa administracyjnego rozwijają wiele wątków zarysowanych w części pierwszej. Wnioski płynące z tej części pokazują jak praktyka prawa administracyjnego wyprzedza teorię w zakresie w jakim szczególe ustawy administracyjne adaptują rozwiązania z innych działów prawa oraz wprowadzają rozwiązania swoiste. Szczegółowe studia pokazują także brak spójnej koncepcji legislacyjnej jak należy ustanawiać sankcje administracyjne, a w szczególności kary pieniężne. Niezwykle widoczny jest także brak przepisów ogólnych dotyczących nakładania sankcji administracyjnych. Z drugiej jednak strony prezentowany w książce (i wspominany w wielu artykułach) projekt niedoszłej nowelizacji k.p.a. pokazuje jednak jak nieprzemyślane mogą być propozycje wprowadzania ogólnych przepisów o nakładaniu administracyjnych kar pieniężnych i jak nieudolnie próbuje się je wprowadzać do polskiego systemu prawnego .Item Kodeks postępowania administracyjnego po zmianach 2017-2019(INP PAN, 2020) Bogucki, Stanisław; Kurzawa, Angelika; Majchrzak, Bartosz; Stankiewicz, Rafał; Drobny, Wojciech; Szubiakowski, Marek; Rząsa, Grzegorz; Karcz-Kaczmarek, Maria; Stahl, Małgorzata; Iżycki, Przemysław; Sibiga, Grzegorz; Staniszewska, Lucyna; Jendrzejewska, Agnieszka; Wegner, Joanna; Błachucki, Mateusz; Sokolnicka, Magdalena; Celińska-Grzegorczyk, Katarzyna; Nowicki, Daniel; Kaszubowski, Krzysztof; Kaczocha, Mateusz; Peszkowski, Sławomir; Strzępek, Łukasz; Szustakiewicz, Przemysław; Szczepaniak, Sylwester; Błachucki, Mateusz; Sibiga, GrzegorzMonografia jest efektem inspirującej dyskusji, jaka towarzyszyła konferencji Zakładu Prawa Administracyjnego INP PAN poświęconej zmianom kodeksu postępowania administracyjnego, które miały miejsce w latach 2017–2019. Publikacja zawiera wzbogacone o wnioski z dyskusji i na nowo opracowane teksty referatów oraz artykuły nadesłane po konferencji.Item Profesor Stanisław Kasznica - skazany na zapomnienie i odkrywany na nowo dla polskiej nauki(INP PAN, 2024) Błachucki, Mateusz; Staniszewska, Lucyna; Kasznica, Eleonora; Janowicz, Zbigniew; Zimmermann, Marian; Szczesiak-Ślusarek, Marta; Dobosz, Piotr; Ginter, Kazimierz; Bach-Golecka, Dobrochna; Mielczarek-Mikołajów, Justyna; Szewczyk, Marek; Gurdek, Magdalena; Niżnik-Dobosz, Iwona; Wegner, Joanna; Oleksy-Piesik, Izabela; Krzanowski, Marcel; Kruś, Maciej; Pawłowski, Sławomir; Kmieciak, Zbigniew; Stankiewicz, Rafał; Wierzbicka, Karolina; Princ, Marcin; Majchrzak, Bartosz; Szewczyk, Ewa; Hadel, Maciej; Szafrański, Adam; Drobny, Wojciech; Misiejko, Adrian; Rokicka-Murszewska, Karolina; Błachucki, Mateusz; Szczepaniak, Rafał; Szulc, Piotr; Flisek, Karol; Morawski, Wacław; Błachucki, Mateusz; Staniszewska, LucynaStanisław Kasznica (1874-1958) – polski prawnik, urzędnik, parlamentarzysta. Jako profesor prawa administracyjnego był pierwszym kierownikiem Katedry Prawa Administracyjnego na odrodzonym Uniwersytecie Poznańskim, a później także jego rektorem. Stanisław Kasznica to jeden z najwybitniejszych polskich administratywistów Polski międzywojennej, a Jego dorobek pozostaje wciąż aktualny i rezonuje w badaniach kolejnych pokoleń polskich naukowców i to nie tylko przedstawicieli nauki prawa. Książka jest pokłosiem projektu zrealizowanego wspólnie przez Zakład Prawa Administracyjnego Instytutu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz Zakład Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza poświęconym dorobkowi prof. Stanisława W. Kasznicy i jego współczesnej recepcji w prawie administracyjnym. Książka obejmuje pełne spektrum zagadnień badawczych prawa administracyjnego i oddaje wszechstronność zainteresowań naukowych Profesora Stanisława Kasznicy. Wspólnym celem redaktorów i autorów publikacji jest przedstawienie wszystkim zainteresowanym współczesnych zagadnieniach prawa administracyjnego z wykorzystaniem bogatej spuścizny naukowej Profesora Kasznicy. Książka ta ułatwi również samodzielne prowadzenie badań nad dorobkiem Profesora Stanisława Kasznicy.Item Regulacje prawne w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym wprowadzone na skutek pandemii koronawirusa – zagadnienia wybrane(INP PAN, 2022) Szewczyk, Marek; Korzeniowska-Polak, Agnieszka; Staniszewska, Lucyna; Szewczyk, Ewa; Suwaj, Patrycja Joanna; Samulska, Katarzyna; Lewandowski, Filip; Pawłowski, Sławomir; Kruszyńska-Kośmicka, Marlena; Hyżorek, Aleksander; Szewczyk, Marek; Szewczyk, Ewa; Staniszewska, LucynaPandemia koronawirusa zaskoczyła cały świat i zdeterminowała nadzwyczajne działania władz publicznych. Polski prawodawca stara się z nią walczyć i niwelować jej skutki za pomocą działań na poziomie ustawodawczym oraz ustanawiania aktów rangi podustawowej. Wiele działań legislacyjnych miało i nadal ma na celu zapobieganie i zwalczanie epidemii, a więc ochronę zdrowia. Ze względu na obawy, niepewność i nieprzewidywalność przyszłości w czasie pandemii, jest to okres niewątpliwie trudny dla całego społeczeństwa. W tak szczególnym momencie, tym bardziej nabierają znaczenia działania prawodawcy, które powinny prowadzić do silniejszego niż zwykle poczucia przewidywalności jego działań i pewności prawa. Pandemia wymusiła przeniesienie wielu aktywności do przestrzeni cyfrowej, a także przyśpieszyła jej rozwój w tych dziedzinach, w których jej wykorzystanie nie było powszechne. Zaistniała sytuacja epidemiologiczna, w niespotykanym do tej pory stopniu, wpłynęła na regulacje wielu gałęzi naszego systemu prawnego. Wprowadzone w trybie interwencyjnym przepisy ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych i wywołanych nimi sytuacji kryzysowych6 oraz ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 istotnie wpłynęły, i wiele z nich nadal wpływa, między innymi na funkcjonowanie organów administracji publicznej i działanie sądów administracyjnych. Przedkładane czytelnikowi opracowanie koncentruje się na ukazaniu rozwiązań prawnych wprowadzonych zarówno w procedurze administracyjnej, jak i sądowoadministracyjnej. Dotyka ono także ważkiego zagadnienia ograniczenia praw i wolności jednostek na skutek pandemii koronawirusa w Polsce. Zebrane w niniejszą monografię rozważania sprowadzają się do wspólnych ustaleń, iż chaos i obawy związane z przyszłością w czasie i po pandemii nie mogą stanowić usprawiedliwienia dla rozmycia gwarancji konstytucyjnych w aktach podstawowych bez wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, czy wreszcie stanowienia regulacji niezrozumiałej, chaotycznej, bez odpowiedniego vacatio legis, nadmiernie często nowelizowanej. Okres pandemii prowadzi w Polsce do naruszenia praw i wolności obywatelskich, związanych chociażby z organizowaniem pokojowych zgromadzeń. Recenzent wydawniczy dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. UAM podkreślił, że prezentowana monografia ma doniosłe znaczenie i może zostać wykorzystana w praktyce administracyjnej, orzecznictwie sądów administracyjnych jak i w procesie dydaktycznym.