Browsing by Author "Sibiga, Grzegorz"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item 20 lat ustawy o dostępie do informacji publicznej - podsumowanie i perspektywy ustawowej regulacji prawa do informacji publicznej(INP PAN, 2022) Jaśkowska, Małgorzata; Szustakiewicz, Przemysław; Nosarzewski, Łukasz; Gralik, Kamila; Piskorz-Ryń, Agnieszka; Sitniewski, Piotr; Izdebski, Krzysztof; Peszkowski, Sławomir; Jakimowicz, Wojciech; Majchrzak, Bartosz; Knysiak-Sudyka, Hanna; Szczepaniak, Sylwester; Litwiński, Paweł; Sybilski, Dominik; Błachucki, Mateusz; Drobny, Wojciech; Rząsa, Grzegorz; Bogucki, Artur Konrad; Bogucki, Stanisław; Dobroczek, Paweł; Sibiga, Grzegorz; Sakowska-Baryła, Marlena; Korzeniowska-Polak, Agnieszka; Staniszewska, Lucyna; Krystman, Martyna; Kostrzewska, Joanna; Iżycki, Przemysław; Rusinek, Michał; Kowalewska-Łukuć, Magdalena; Błachucki, Mateusz; Sibiga, GrzegorzSpis treściItem Administracyjne kary pieniężne w demokratycznym państwie prawa(Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015) Błachucki, Mateusz; Nowicki, Daniel K.; Peszkowski, Sławomir; Staniszewska, Lucyna; Majchrzak, Bartosz; Maciejewski, Mariusz; Sibiga, Grzegorz; Wojciechowski, Paweł; Zientara, Anna; Król-Bogomilska, Małgorzata; Piszcz, Anna; Radecki, Wojciech; Gruszecki, Krzysztof; Wyporska-Frankiewicz, Joanna; Habuda, Adam; Rychter, Renata; Strąk, Katarzyna; Kaczocha, Mateusz; Stankiewicz, Rafał; Zieliński, Adam; Witkowski, Stanisław; Błachucki, MateuszPrezentowana publikacja poświęcona jest analizie administracyjnych kar pieniężnych. Zagadnienie to nabiera coraz większego znaczenia wraz ze wzrostem wysokości nakładanych administracyjnych kar finansowych i zwiększającym się zakresem ich stosowania. Jednocześnie zauważalny jest pewien niedostatek refleksji teoretycznej w stosunku do rozwoju regulacji prawnych. Brak jest analiz z czego wynika wzrost ilości finansowych kar administracyjnych oraz ich dolegliwości. Równolegle do wzrostu ilości finansowych sankcji administracyjnych nie ma rozwoju reguł procesowych ich nakładania. Wydaje się, że coraz bardziej palącą potrzebą staje się konieczność wprowadzenia do systemu polskiego prawa jednolitych zasad ogólnych odnoszących się do wymierzania administracyjnych kar pieniężnych przez organy administracji publicznej. Szczególnie, że w wielu nowych regulacjach brak jest stworzenia dodatkowych gwarancji procesowych dla adresatów administracyjnych kar pieniężnych. Co więcej, adresaci administracyjnych kar pieniężnych nie zawsze mogą uzyskać efektywną ochronę sądową, co jest skutkiem braku zgodności co do zakresu tej ochrony. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w ilości skarg składanych przez adresatów administracyjnych kar pieniężnych do Rzecznika Prawa Obywatelskich oraz podejmowanych w ich następstwie interwencji (zob. w szczególności wystąpienie RPO zamieszczone w prezentowanej publikacji). Szczególnie istotny w kontekście ochrony praw adresatów tych sankcji jest niedawny wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie wysokości kary pieniężnej za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia (omawiany także szczegółowo w przedkładanej publikacji). Prezentowana praca pokazuje szeroki zakres problemów dotyczących generalnych i szczególnych zagadnień wyłaniających się na gruncie wymierzania i miarkowania administracyjnych kar pieniężnych. Przedkładana książka pokazuje, że problematyka administracyjnych kar pieniężnych znajduje się w fazie intensywnego rozwoju, gdzie tradycyjne koncepcje prawnoadministracyjne znajdują się pod silnym wpływem myślenia karnistycznego. Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej z nich, znajdują się artykuły poświęcone ogólnym zagadnieniom wyłaniającym się na tle wymierzania i miarkowania administracyjnych kar pieniężnych. Przedstawione zostały szczególne cechy administracyjnych kar pieniężnych w teorii oraz orzecznictwie. Taka konfrontacja pokazuje pewien zauważalny rozdźwięk pomiędzy literaturą administratywistyczną i orzecznictwem sądowym i trybunalskim. Kolejny artykuł wskazuje na braki w zakresie gwarancji procesowych adresatów administracyjnych kar pieniężnych. Jednocześnie pokazane są nowe zjawiska na tle zidentyfikowanych ułomności istniejącego systemu wymierzania administracyjnych kar pieniężnych. Co ciekawe, rodzą one kolejne pytanie na ile rozwiązania wskazanych problemów nie tworzą nowych problemów miast rozwiązania istniejących niedoskonałości. Zwieńczeniem części pierwszej są dwa artykuły poświęcone niezwykle istotnemu zagadnieniu zbiegu odpowiedzialności administracyjnej i karnej. Choć na gruncie teoretycznym odpowiedzialność administracyjna i karna są niezależne to w praktyce trudno uciec od trudnego do uniknięcia wzajemnego oddziaływania regulacji administracyjnej i karnej. Jeden z tych artykułów ma charakter teoretyczny, a drugi odnosi problem do konkretnych przepisów, ale zostały umieszczone razem z uwagi na swój uzupełniający charakter. Część druga zawiera studia nad wybranymi karami pieniężnymi wymierzanymi na podstawie różnych ustaw szczególnych prawa administracyjnego. Część ta identyfikuje działy administracyjnego, gdzie tematyka sankcji finansowych jest szczególnie aktualna, np. prawo antymonopolowe, prawo ochrony środowiska, prawo przewozowe czy prawo żywnościowe. Prezentowane szczegółowe studia z zakresu wybranych działów prawa administracyjnego rozwijają wiele wątków zarysowanych w części pierwszej. Wnioski płynące z tej części pokazują jak praktyka prawa administracyjnego wyprzedza teorię w zakresie w jakim szczególe ustawy administracyjne adaptują rozwiązania z innych działów prawa oraz wprowadzają rozwiązania swoiste. Szczegółowe studia pokazują także brak spójnej koncepcji legislacyjnej jak należy ustanawiać sankcje administracyjne, a w szczególności kary pieniężne. Niezwykle widoczny jest także brak przepisów ogólnych dotyczących nakładania sankcji administracyjnych. Z drugiej jednak strony prezentowany w książce (i wspominany w wielu artykułach) projekt niedoszłej nowelizacji k.p.a. pokazuje jednak jak nieprzemyślane mogą być propozycje wprowadzania ogólnych przepisów o nakładaniu administracyjnych kar pieniężnych i jak nieudolnie próbuje się je wprowadzać do polskiego systemu prawnego .Item Aktualne problemy rozgraniczenia właściwości sądów administracyjnych i powszechnych(Naczelny Sąd Administracyjny, 2011) Zdzikot, Tomasz; Hauser, Roman; Romer, Teresa; Maciejewski, Mariusz; Sanetra, Walerian; Kisielewicz, Andrzej; Adamczak, Alicja; Vall, Michał, du; Błachucki, Mateusz; Stankiewicz, Rafał; Majchrzak, Bartosz; Folcholc, Michał; Sibiga, Grzegorz; Błachucki, Mateusz; Górzyńska, TeresaPublikacja poświęcona jest aktualnym problemom wynikającym z ustalania i rozgraniczenia jurysdykcji sądów administracyjnych i sądów powszechnych. Książka zawiera następujące artykuły: Małgorzata Jaśkowska, Konstytucyjnoprawne podstawy sądownictwa powszechnego i administracyjnego oraz delimitacja właściwości tych sądów Roman Hauser, Rozstrzyganie sporów o właściwość między sądami administracyjnymi a powszechnymi Mariusz Maciejewski, Ocena zgodności z prawem faktów z zakresu prawa prywatnego przez organy administracji publicznej w toku wykonywania kompetencji oraz kognicja sądów powszechnych i administracyjnych Teresa Romer, Właściwość sądów administracyjnych i sądów powszechnych w sprawach z zakresu prawa pracy Walerian Sanetra, Właściwość sądów powszechnych (sądów pracy i ubezpieczeń społecznych) i sądów administracyjnych w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych Andrzej Kisielewicz, Właściwość sądów administracyjnych i sądów powszechnych w sprawach konkursów na stanowisko Alicja Adamczak, Michał du Vall, Sądownictwo patentowe w Polsce – perspektywy i realia Mateusz Błachucki, Właściwość sądów administracyjnych i sądów powszechnych w sprawach antymonopolowych Rafał Stankiewicz, Likwidacja procedur hybrydowych – krok w dobrym kierunku czy szkodliwy dogmatyzm? Bartosz Majchrzak, Właściwość sądów w sprawach sporów powstających na gruncie porozumień komunalnych Michał Folcholc, Wybrane problemy związane z właściwością sądów administracyjnych i sądów powszechnych w sprawach z zakresu rozgraniczania nieruchomości Grzegorz Sibiga, Właściwość sądów administracyjnych i powszechnych w sprawach z zakresu dostępu do informacji publicznej.Item Analiza i ocena zmian kodeksu postępowania administracyjnego w latach 2010-2011(Naczelny Sąd Administracyjny, 2012) Jaśkowska, Małgorzata; Łakoma, Katarzyna; Skóra, Agnieszka; Rząsa, Grzegorz; Szubiakowski, Marek; Kmieciak, Zbigniew; Korzeniowska-Polak, Agnieszka; Dobkowski, Jarosław; Suwaj, Robert; Stankiewicz, Rafał; Wyporska-Frankiewicz, Joanna; Mazuryk, Marcin; Pawełczyk, Mirosław; Majchrzak, Bartosz; Tarno, Jan Paweł; Wierzbowski, Marek; Stankiewicz, Rafał; Sibiga, Grzegorz; Drobny, Wojciech; Błachucki, Mateusz; Błachucki, Mateusz; Górzyńska, Teresa; Sibiga, GrzegorzPublikacja ma na celu przedstawienie wprowadzonych ostatnio szczegółowych nowelizacji k.p.a., dokonanie analizy skutków ich wejścia w życie oraz sformułowanie postulatów w zakresie dalszych zmian w postępowaniu administracyjnym. Prezentowana publikacja pokazuje, jak szeroki zakres miały nowelizacje kodeksu dokonane w ostatnich dwóch latach. Autorzy artykułów podjęli się omówienia poszczególnych regulacji oraz ich oceny. Oceny te, co warto podkreślić, nie są jednowymiarowe, gdyż jakość kolejnych zmian jest różna. Mamy zatem zmiany pozytywne, tj. nową regulację wszczęcia postępowania, doprecyzowanie przepisów o dostępie do akt, czy nowe przepisy dotyczące trybów nadzwyczajnych: zmiany o charakterze porządkującym, tj. nowelizację niektórych zasad ogólnych, czy zawieszenia i umorzenia postępowania. Wiele jest jednak zmian, które wywołują niejednoznaczne lub wręcz negatywne oceny, np. w odniesieniu do bezczynności i przewlekłości postępowania, metryczek, pełnomocników czy uzupełnienia decyzji. Ta polaryzacja ocen skłania do szerszej dyskusji nad jakością polskiego prawa administracyjnego procesowego. Wydaje się, że niniejsza publikacja stanowi kolejny dowód na to, jak niezbędne jest powołanie zespołu resortowego w postaci Komisji Prawa Administracyjnego, który czuwałby, a przynajmniej próbował czuwać, nad nowymi regulacjami prawa administracyjnego, a szczególnie kodeksu postępowania administracyjnego. Brak bowiem skoordynowanej polityki w zakresie zmian legislacyjnych prowadzi do postępującej dewaluacji prawa administracyjnego, a w perspektywie czasowej – do dysfunkcjonalności wielu rozwiązań procesowych.Item Kodeks postępowania administracyjnego po zmianach 2017-2019(INP PAN, 2020) Bogucki, Stanisław; Kurzawa, Angelika; Majchrzak, Bartosz; Stankiewicz, Rafał; Drobny, Wojciech; Szubiakowski, Marek; Rząsa, Grzegorz; Karcz-Kaczmarek, Maria; Stahl, Małgorzata; Iżycki, Przemysław; Sibiga, Grzegorz; Staniszewska, Lucyna; Jendrzejewska, Agnieszka; Wegner, Joanna; Błachucki, Mateusz; Sokolnicka, Magdalena; Celińska-Grzegorczyk, Katarzyna; Nowicki, Daniel; Kaszubowski, Krzysztof; Kaczocha, Mateusz; Peszkowski, Sławomir; Strzępek, Łukasz; Szustakiewicz, Przemysław; Szczepaniak, Sylwester; Błachucki, Mateusz; Sibiga, GrzegorzMonografia jest efektem inspirującej dyskusji, jaka towarzyszyła konferencji Zakładu Prawa Administracyjnego INP PAN poświęconej zmianom kodeksu postępowania administracyjnego, które miały miejsce w latach 2017–2019. Publikacja zawiera wzbogacone o wnioski z dyskusji i na nowo opracowane teksty referatów oraz artykuły nadesłane po konferencji.Item Tożsamość i przyszłość polskiego prawa służby cywilnej(INP PAN, 2023) Drobny, Wojciech; Wszołek, Przemysław; Korczak, Jerzy; Stelina, Jakub; Płażek, Stefan; Wieczorek, Mariusz; Sibiga, Grzegorz; Kupiec, Mateusz; Szustakiewicz, Przemysław; Błachucki, Mateusz; Kosicki, Tomasz; Drobny, Wojciech; Sibiga, GrzegorzPublikacja jest głosem w dyskusji o właściwym modelu prawa służby cywilnej w Polsce. Prezentowane rozważania w pierwszej kolejności osadzone są w teorii prawa, w szczególności obejmują problematykę dychotomicznego podziału systemu prawa, a więc relacji prawa publicznego i prywatnego w kontekście szeroko rozumianego prawa służby publicznej ze szczególnym uwzględnieniem praw służby cywilnej, a także kwestię relacji między gałęziami prawa – w szczególności prawa administracyjnego i prawa pracy. Prawo administracyjne, jego pogranicze, integralność, ale także zasady, atrybuty i aksjologia tej gałęzi prawa stanowią nie tylko podstawowy kontekst rozważań ale przede wszystkim zbiór argumentów dla formułowanych poglądów. Ocena dzisiejszego stanu prawnego tytułowego zagadnienia została zaprezentowana w perspektywie orzecznictwa, przede wszystkim sądów administracyjnych z nieuniknionym odniesieniem do dorobku w tym zakresie Trybunału Konstytucyjnego. Jej ważnym uzupełnieniem w książce są rozważania o jurysdykcji sądownictwa powszechnego w wybranych zagadnieniach kluczowych dla statusu prawnego korpusu służby cywilnej. Natomiast w ramach trzeciego głównego zagadnienia podjętego w książce, tj. w kwestii wskazania kierunku dalszych transformacji tego prawa, zastosowano po pierwsze – analizę podejścia ustawodawcy do tej problematyki w latach ubiegłych (ujęcie historyczne); po drugie –porównanie obecnego kształtu pragmatyk służbowych i urzędniczych (ujęcie systemowe), odnajdując w ten sposób prawdopodobne kierunki potencjalnych dalszych przekształceń prawa służby cywilnej. Autorami prezentowanych tekstów są teoretycy prawa administracyjnego i urzędniczego, praktycy orzekający w sprawach z zakresu stosunków służbowych, urzędnicy służby cywilnej, a przede wszystkim znawcy problematyki polskiego prawa służby cywilnej.