Prawo karne i postępowanie karne
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Prawo karne i postępowanie karne by Issue Date
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Combatting Illicit Trade on the EU Border : A Comparative Perspective(Springer, 2020) Nowak, Celina; Engelhart, Marc; Negri, Daniele; Klimek, Libor; Gintaras, Švedas; Buczkowski, Konrad; Bogdan, Sergiu; Dziekański, PawełThis open access book provides the first-ever comparative study on criminal policy concerning the illicit trade of tobacco, conducted among four comparatively new EU Member States (Lithuania, Poland, Slovakia and Romania) and two “old” EU countries (Germany and Italy). The book addresses the national legal frameworks, current criminological situation regarding illicit trade of tobacco, and the practical challenges faced by national law enforcement authorities in the countries examined. It also considers the international framework, and concludes with a horizontal report. The objective of the book is to highlight legislative and practical challenges in the fight against illegal tobacco products at the national and transnational level, and to formulate recommendations for overcoming them more effectively in Europe.Item The Tangled Path From Identifying Financial Assets to Cross-Border Confiscation. Deficiencies in EU Asset Recovery Policy(European Journal of Crime, Criminal Law and Criminal Justice (Brill | Nijhoff), 2021) Ochnio, Ariadna H.The article discusses the shortcomings of EU policy regarding cross-border asset recovery. The identified problem is a disjointed approach to the overlapping objectives of criminal proceedings: gathering evidence and securing assets for future confiscation. In the current EU legal framework, the process of recovery of assets, understood as a sequence of functionally related activities, lacks the continuity necessary to be effective. EU cross-border cooperation instruments in criminal matters do not meet the needs of this process, as they relate to separate investigative measures. Problems in this field have been indirectly reflected in the practice of Eurojust and the EJN. The article proposes a change in the perception of the initial phase of the asset recovery process, where the objectives of identifying and locating financial assets are combined with their provisional securing. This takes place under one mechanism of crossborder cooperation (an EIO), prior to issuing a regular freeze or seizure order.Item The Communist Crimes : Individual and State Responsibility / ed. Patrycja Grzebyk(Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, 2022) Grzebyk, Patrycja; Wang, Jia; Asllani, Dorina Ndreka; Hoffmann, Tamás; Gubrynowicz, Aleksander; Górski, Michał; Strzępek, Kamila A.; Masło, Krzysztof; Kuczyńska, Hanna; Wierczynska, Karolina; Lachowski, Tomasz; Perkowski, Maciej; Waszkiewicz, Arkadiusz; Zdrójkowski, Dawid; Karowicz-Bienias, Sylwia Afrodyta; Paszek, Marta; Grzebyk, PatrycjaCommunist crimes did not give way to Nazi atrocities, and their scale was much greater. Above all, however, political considerations determined that the Communists did not live up to their Nuremberg. In addition, the prosecution of communist crimes involves a number of legal difficulties, both of a material and procedural nature. The authors of this study hope that they have succeeded in signaling these difficulties and at the same time inspire further research that is necessary and urgent – given the advanced age and criminals and victims who are still waiting for justice.Item Zbrodnie komunistyczne : odpowiedzialność państwa oraz jednostek(Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, 2022) Grzebyk, Patrycja; Wang, Jia; Asslani, Dorina Ndreka; Hoffmann, Tamás; Gubrynowicz, Aleksander; Górski, Michał; Strzępek, Kamila A.; Masło, Krzysztof; Kuczyńska, Hanna; Wierczyńska, Karolina; Lachowski, Tomasz; Perkowski, Maciej; Waszkiewicz, Arkadiusz; Zdrójkowski, Dawid; Karowicz-Bienias, Sylwia Afrodyta; Paszek, Marta; Grzebyk, PatrycjaZbrodnie komunistyczne nie ustępowały okrucieństwu nazistowskim, a ich skala była znacznie większa. Jednak względy przede wszystkim polityczne przesądziły, że komuniści nie doczekali się swojej Norymbergi. Dodatkowo, osądzenie zbrodni komunistycznych wiąże się z szeregiem trudności prawnych, zarówno o charakterze materialnym, jak i proceduralnym. Autorzy niniejszego opracowania mają nadzieję, że udało im się, te trudności zasygnalizować i jednocześnie zainspirować do dalszych badań, które są konieczne i pilne – biorąc pod uwagę zaawansowany wiek i zbrodniarzy, i ofiar, które wciąż czekają na sprawiedliwość.Item Polski dorobek w zakresie międzynarodowego prawa karnego w latach 1918-2018(Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, 2023) Grzebyk, Patrycja; Krzan, Bartłomiej; Wierczyńska, KarolinaPraca stanowi pierwszą w historii polskiej nauki prawa kompleksową próbę pochylenia się nad dziejami badań i stosowania międzynarodowego prawa karnego w Polsce, począwszy od 1918 r., a skończywszy na okresie po 1989 r. Tak szeroki zakres czasowy prowadzonej analizy dostarczył bardzo wielu nowych i nieznanych wcześniej informacji, które mogą i na pewno będą stanowić ważny punkt odniesienia dla dalszych badań, których prowadzenie słusznie postulują osoby piszące. Mimo iż praca ma charakter bardziej historyczno-prawny, to w zasadzie trafnie wskazuje na zasadnicze determinanty rozwoju międzynarodowego prawa karnego w polskiej myśli prawnej i judykaturze […]. W każdym razie nie ulega wątpliwości, że teza, iż polska nauka zajmująca się MPK w okresie międzywojennym, mając liczne kontakty międzynarodowe, miała realną szansę wzbudzić szacunek, a nawet podziw na świecie, jest bez wątpienia poprawna. Polski wkład dowodnie istniał, gdy tymczasem w okresach późniejszych zainteresowanie tym, co dzieje się w polskiej judykaturze i nauce, było zdecydowanie mniejsze. Dr hab. Hanna Kuczyńska, prof. INP PAN w recenzji wydawniczej podkreśliła, że "monografia to imponujące dzieło dotyczące niezwykle interesującej – i do tej pory nieanalizowanej – materii […], dzieło o charakterze nie tylko historycznym, ale przede wszystkim prawnym, przedstawiające szczegółową analizę kolejnych wątków badawczych dotyczących: 1) wpływu polskich naukowców i dyplomatów na przyjmowane akty prawa międzynarodowego i ich ostateczny kształt; 2) tworzenia doktryny międzynarodowego prawa karnego zarówno na forum międzynarodowym, jak i krajowym; 3) praktyki orzeczniczej sądów i trybunałów krajowych i międzynarodowych, wywierającej istotny wpływ na zakres i kształt międzynarodowego prawa karnego. Opracowanie zawiera niezwykle dużo szczegółów dotyczących historii powstawania tej dziedziny prawa w Polsce, autorzy poruszają się ze swobodą wśród licznych faktów, aktów prawnych i nazwisk."Item Recent Developments in EU Anti-Corruption Strategy: the Missing Element of the Return of Corrupt Assets to ‘Victim Countries'(Journal of Money Laundering Control, 2024) Ochnio, Ariadna H.Purpose Recent developments in the EU’s anti-corruption strategy have brought the EU closer to meeting the UNCAC‘s objectives, i.e. the Proposal for a Directive on combating corruption (2023) and the Proposal for a Directive on Asset Recovery and Confiscation (2022). The article discusses these developments from the perspective of the UNCAC, to identify missing elements in the EU’s asset recovery mechanisms. Design/methodology/approach Critical approach towards EU anti-corruption policy (discussing the problems and solutions). Review of EU developments in asset recovery law. Findings There is a political will on the part of the EU to fight corruption through the rules enshrined in the UNCAC. However, improving EU law by introducing a new type of confiscation of unexplained wealth and criminalising illicit enrichment, without establishing convergent rules for the return of corrupt assets from EU territory to the countries of origin, cannot be seen as sufficient action to achieve the UNCAC’s objectives. In modelling mechanisms of the return of assets, the EU should search for solutions to overcome the difficulties resulting from the ordre public clause remaining a significant factor conditioning mutual legal assistance. Originality The article discusses the possible input of the EU, as a non-State Party to the UNCAC, to advance implementing the UNCAC solutions on asset recovery by establishing convergent rules for the return of corrupt assets from EU territory to countries of origin.