Mucha-Kujawa, Joanna2020-04-212020-04-212019-12-31978-83-66300-13-2978-83-66300-14-910.5281/zenodo.3593811https://e-bp.inp.pan.pl/handle/123456789/145<< s. 17-81 >>Geneza i ewolucja Prokuratorii Generalnej jako organu ochrony prawnej dobra publicznego (majątku państwowego)<< s. 82-131 >>Natura prawna Skarbu Państwa jako głównego podmiotu zastępowanego w sferze prawno-procesowej przez Prokuratorię Generalną Rzeczypospolitej Polskiej<< s. 132-196 >>Generalne zastępstwo prawnoprocesowe, czyli obligatoryjne kompetencje Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej<< s. 197-228 >>Zastępstwo indywidualne, czyli fakultatywne kompetencje Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej<< s. 229-240 >>ZakończeniePrzedmiotem pracy jest analiza – z uwzględnieniem tła prawno-porównawczego – regulacji prawnej ochrony dobra publicznego (własności publicznej), która jest od dawna przedmiotem zainteresowania ustawodawców państw europejskich, w tym także ustawodawcy krajowego. W płaszczyznach gospodarczej i prawnej współistnieją w tej sferze w Europie różne i o różnym natężeniu metody regulacyjne (o charakterze publicznoprawnym i prywatnoprawnym) zarządu majątkiem państwa i reprezentacji interesów państwa (Skarbu Państwa) na gruncie prawnoprocesowym.Celem pracy jest ocena pod kątem teoretycznoprawnym Prokuratorii Generalnej RP jako przedstawiciela ustawowego (instytucjonalnego) państwa (Skarbu Państwa) w sferze prawnoprocesowej, w tym ustalenie, czy w czasach europeizacji krajowy model reprezentacji i ochrony majątku państwa odpowiada wymogom efektywnego działania.Przybliżenie instytucji Prokuratorii Generalnej RP jako instytucjonalnego zastępcy prawnoprocesowego (przedstawiciela ustawowego) wymagało zbadania natury prawnej Prokuratorii Generalnej RP, w tym poprzez zrelacjonowanie tła historycznego i porównawczego, a także – przedstawienie konstrukcji Prokuratorii Generalnej RP de lege lata z podkreśleniem nowych cech tej instytucji w porównaniu z jej poprzednikami. Zbadano także naturę prawną Skarbu Państwa (fiskusa) i jego relacje do Prokuratorii Generalnej RP, gdyż między instytucją Prokuratorii Generalnej i instytucją Skarbu Państwa występuje tzw. sprzężenie zwrotne. Pojęcie Skarbu Państwa poddano badaniu na gruncie Kodeksu cywilnego (art. 33) i ustaw szczegółowych. Istotne znaczenie w tym zakresie ma odpowiedź na pytanie o zasadność (prawidłowość) konstrukcji Skarbu Państwa traktowanego na ogół w doktrynie jako osoba prawna prawa prywatnego, której reprezentantem w obszarze sądowo-legislacyjnym jest Prokuratoria Generalna RP jako doradca prawny oraz instytucjonalno-procesowy zastępca prawny.Przeprowadzone badania pozwoliły na pozytywną weryfikację hipotez badawczych. Wstępna dogmatyczna ocena konstrukcji Skarbu Państwa jako osoby prawnej oraz Prokuratorii Generalnej RP jako przedstawiciela instytucjonalno-procesowego (adwokata państwa) o funkcjach nie tylko zastępcy procesowego, lecz także opiniodawczo-doradczych zasługuje na aprobatę, w szczególności w zakresie efektywnej realizacji ochrony prawnej państwa i jego majątku w obrocie prawnym. Prokuratoria Generalna RP, zgodnie z tradycją i rodowodem instytucji prokuratorii, może jako przedstawiciel ustawowy (instytucjonalny) reprezentować państwo w obrocie prawnym, doradzać mu i chronić cały jego majątek, a przy tym czynić to w sposób przejrzysty i efektywny, podobnie jak w innych państwach europejskich (np. w Austrii).The subject of the publication is analysis – with consideration of comparative background – of legal regulations concerning protection of public good (public property), which is the subject of interest of European countries’ legislators, including national legislator. In economic and legal areas, there coexist in Europe different and at varying intensities regulatory methods (of public and private nature) of management of state property and representation of state interests (State Treasury) in the procedural sphere.The purpose of the analysis is the legal evaluation of Attorney General’s Office as a legal representative (institutional) of the state (State Treasury) in the procedural sphere, including answering the question whether in times of Europeanization national model of representation and protection of state property meets the requirements of effective actionPresentation of the institution of Attorney General’s Office of the Republic of Poland as a legal and procedural representative has required investigation of legal nature of Attorney General’s Office, including presentation of historic and comparative background, as well as the concept of Attorney General’s Office of the Republic of Poland de lege lata with emphasizing new features of that institution in comparison with its predecessors. Legal nature of State Treasury (fiscus) and its relations with Attorney General’s Office of the Republic of Poland have been investigated because between Attorney General’s Office and the institution of State Treasury there exist a feedback. The concept of State Treasury has been analyzed on the ground of Civil Code (art. 33) and special statutes. It is of utmost importance in this respect to answer the question about the legitimacy (correctness) of the concept of State Treasury, generally treated in the doctrine as a legal entity of private law, whose representative in judicial and legislative area is Attorney General’s Office as a legal advisor and institutional as well procedural legal representative.The analysis has allowed to verify the research hypothesis positively. Introductory dogmatic evaluation of the concept of State Treasury and Attorney General’s Office of the Republic of Poland as an institutional and procedural representative (state advocate) with not only procedural representative functions but also consultative and advisory ones deserve approval, in particular in the area of effective realization of legal protection of the state and its property in legal trading. Attorney General’s Office of the Republic of Poland, in accordance with tradition and origins of that institution, may represent the state in legal trading as a legal representative, give advice and protect all its property, at the same time doing it in a transparent and effective way, similarly to other European states (e.g. in Austria).plProkuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiejzastępstwo procesowezastępstwo indywidualneSkarb Państwamajątek państwowyprawo rzymskieprawo publicznekomparatystyka prawniczaAustriahistoria prawaopiniowanie aktów prawnychopiniowanie umówProkuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej jako instytucjonalny zastępca prawno-procesowy Skarbu Państwa